Eerste stageweek - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Door: Daniëlle Leurdijk

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

15 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Hallo lieve lezers,

Hier dan een nieuw verslag van mijn avonturen. Op verzoek van mijn grootste fan, mijn favoriete neef Joey, komt er vandaag een wat langer verhaal!

Ik begin mijn verhaal met de eerste week van stage en het kennismaken met de school en de leerlingen die ik binnenkort ga lesgeven. De school begint trouwens om 7.30 uur en eindigt om 14.00 uur. Echt een tropenrooster!

Het eerste dat me opviel toen ik het schoolterrein op kwam lopen is de beveiliging die bij de poort staat en dat de scholen hier anders gebouwd zijn dan in Nederland. In Nederland heb je een groot gebouw met een plein eromheen. Hier in Curaçao heb je een grote binnenplaats met verschillende gebouwen eromheen. Ik me laten vertellen dat deze manier van bouwen voortkomt uit de katholieke traditie. Ongeveer 90% van de inwoners op Curaçao is namelijk Katholiek.
Dat betekent dat je ook wel eens ver moet lopen voor je bij een ander lokaal bent. Gelukkig heb ik daar niet zo veel last van. Mijn begeleidster zit namelijk maar in twee lokalen. Lekker handig voor mij want dan hoef ik niet te zoeken!

Het tweede wat me echt heel erg opviel is hoe beleefd de leerlingen hier zijn! Als je bijvoorbeeld als docent iets laat vallen rapen de leerlingen het als snel voor je op en ze groeten je ook altijd als je langsloopt. Wat een lieve leerlingen! Ze zijn ook totaal niet verlegen, ze zoeken meteen contact met je.
Wel komen de leerlingen altijd te laat. Voor Nederlandse begrippen dan. Hier op school hebben ze lessen van 45 minuten. Dan moet je niet denken dat je 40 minuten tijd hebt om je les te geven! Nee, de les begint meestal 10 tot 15 minuten na de bel. Je houd dus een les van 30 minuten over.

Deze eerste week heb ik nog niet echt zelf een les gegeven. Mijn begeleidster is bezig met een project leiden dat volgende week begint. Ze was veel weg om nog de laatste dingen te regelen. Wat was het toch handig dat ik als stagiair dan de klas wel in de gaten kan houden! Ik heb deze week wel 20 keer dezelfde film gekeken. Ik zette de film aan en de leerlingen gingen rustig zitten en de film kijken. Gelukkig is het wel een interessante film. Het is de film Tula. Deze film gaat over de slavenopstand van 1795 op Curaçao onder leiding van de slaaf Tula. Jammer is wel dat het een Nederlandse productie is waarin de acteurs, niet zo goed, Engels spreken. Je hebt weer Nederlandse ondertiteling nodig om er wat van te maken.

Het leukste deze week was het vieren van Valentijnsdag en het kiezen van een kindercarnavals koning en koningin! Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. Hier wordt groots uitgepakt met beide feesten!

Alle tweede klassen gingen voor Valentijnsdag allemaal lekkere, zoete, dingen bakken. Hier waren ze soms dagen druk mee. Vrijdag gingen ze al hun baksels dan verkopen voor het goede doel. Elke klas kreeg een aantal kraampjes die ze allemaal super mooi hadden aangekleed. Het leek bijna kerst door al die versiering. Op vrijdag had ik dan ook bijna geen les en lekker veel tijd om langs alle kraampjes te gaan. Als je diabetes wil oplopen kon je hier goed terecht!

Naar de gekochte baksels te hebben opgegeten en uitgedeeld was het tijd om de kinderkoning en koningin te kiezen. Op de binnenplaats was een groot podium neergezet waarop de 4 paar kandidaten hun kunsten moesten vertonen. Ze moeten onder andere zingen, dansen en een sketch laten zien. Het hele gebeuren was in het Papiaments dus kon ik er niet zo heel veel van verstaan. Ik had ook geen idee waar in het programma ze waren. Maar mijn begeleidster verwoorde het zo: Als je het niet kan verstaan heb je geen idee waar ze zijn, als je het wel kan verstaan weet je het nog steeds niet.

Uiteindelijk duurde de show meer dan een uur. Het was echt geweldig! En de leerlingen kennen ook totaal geen schaamte. Ze gaan er gewoon staan en doen hun ding. Ze houden ervan om in de spotlights te staan!
Toen kwam dan de uitslag! Na lange tijd wachten was het dan zover! Helaas was de uitreiking zo chaotisch dat ik nu nog steeds geen idee heb wie er nu gewonnen heeft. Dat wordt dan maandag maar naar de tienerparade gaan! Jaja eerst zijn de kinderen aan de beurt en daarna de volwassenen. Dat betekent extra dagen vrij!

Ik vind dat ik mijn best wel weer heb gedaan om er een mooi en lang verhaal van te maken! Tot de volgende keer!

  • 15 Februari 2014 - 18:02

    Willie Bouwhuis:

    Hallo Daniëlle

    Je verslag heb het gelezen mooi geschreven (getypt) haha.
    Ik wens je daar veel succes en geniet er maar fijn van.
    Vooral met Carnaval aldaar.

    Gr Willie Bouwhuis

  • 15 Februari 2014 - 18:03

    Willie Bouwhuis:

    correctie

    Hallo Daniëlle

    Je verslag heb ik gelezen mooi geschreven (getypt) haha.
    Ik wens je daar veel succes en geniet er maar fijn van.
    Vooral met Carnaval aldaar.

    Gr Willie Bouwhuis

  • 15 Februari 2014 - 19:52

    Joke Leurdijk:

    Hallo Danielle,
    Je hebt flink je best gedaan op je verslag. Hartstikke leuk en dat is
    heel wat anders dan stappen in Winterswijk. Het ziet er lekker vrolijk uit. Leer je nog lekkere hapjes maken van de leerlingen> dan hebben wij er later ook wat aan.
    groetjes Joke Leurdijk

  • 15 Februari 2014 - 23:10

    Saskia:

    Hey Daan,
    Diabetes klonk nog nooit zo aantrekkelijk.
    Leuke foto's ook!

  • 16 Februari 2014 - 08:50

    Leisubbink:

    Hoi Danielle,
    Mooi verslag heb je gemaakt en de foto's zien er ook leuk uit. Met die recepten van al dat lekkers kun je mooi met de buurtdag aan de gang dan kunnen wij ook eens van dat lekkers proeven.
    Veel succes komende week en veel plezier.

    Groetjes Harrie en Leis.

  • 16 Februari 2014 - 11:31

    Hermien En Jan Beijers:

    Lieve Daniëlle, heel fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Je foto's bekeken, hartstikke leuk niet te veel eten van al dat lekkers. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke kus, we drinken er wel 1 op. Veel succes de komende tijd en geniet ervan.

    Groetjes, Hermien Jan

  • 16 Februari 2014 - 11:38

    Fam. Holthausen:

    Dag Danielle,

    Van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag. Maak er een mooide dag van.
    Hartelijke groeten.

  • 16 Februari 2014 - 13:07

    Ap Naves:

    dag Danielle gisteren was ik met Joeri in Winterswijk bij je oma, ze loopt weer als een kievit
    en we zijn op bezoek geweest bij je opa die heeft nog steeds de zelfde praatjes als altijd
    ik hoop dat je een fijne tijd hebt daar is het niet erg warm?
    vandaag ben je jarig daar wil ik je van harte mee feliciteren
    hartelijke groeten en tot ziens ap

  • 16 Februari 2014 - 19:17

    Ada En Jan Meijnen:

    Hallo Danielle van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag hartelijke groeten.

  • 16 Februari 2014 - 22:03

    Joeri:

    Hoi Daniëlle,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, geen verkeerde locatie om een verjaardagsfeestje te geven.
    Geniet ervan en maak er een leuke tijd van.


  • 17 Februari 2014 - 11:11

    Kees-Jan:

    Bedankt voor je weer leuke verhaal. Ben erg benieuwd hoe je lessen gaan en hoe de lln in de klas zijn. Maar dat verhaal kom wel een keer.
    Blijf genieten, leren en observeren!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Welkom op mijn profiel! Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 16468

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Stage Curaçao!

Landen bezocht: