Ziek zijn en observeren en ziek zijn - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu Ziek zijn en observeren en ziek zijn - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu

Ziek zijn en observeren en ziek zijn

Door: Daniëlle Leurdijk

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

31 Maart 2014 | Curaçao, Willemstad

Zo. Bijna twee weken al geen verslag. Sorry jongens, het is er helemaal bij in geschoten. Dit keer ook geen herinnering gehad dus helaas heeft het allemaal wat langer geduurd.

De reden waarom het wat langer duurde staat al in de titel. Ik ben helaas in twee weken tijd ook twee keer ziek geworden.

Na het beoordelen van profielwerkstuk gesprekken zou ik eigenlijk weer gaan lesgeven. Dit liep helaas even anders. Op donderdag werden zowel ik als mijn begeleidster ziek. Het heerst hier op het moment en ook Lex en Leon waren niet helemaal fit.

Donderdags heb ik dus geprobeerd te slapen en samen met Leon, die ook ziek was, hebben we maar een film gekeken toen we in de middag allebei uit ons bed kwamen.

Ook die vrijdag voelden ik en mijn begeleidster ons nog niet helemaal fit dus ook toen rustig aan gedaan. Mijn begeleidster zei al dat als je hier op het eiland komt werken of stage lopen, je sowieso een paar jaar erg gevoelig bent voor alle ziektes die er heersen. Dat bleek dus ook wel.

Gelukkig in het weekend wel weer redelijk fit en dus ook lekker nog naar het strand geweest. Daar nog lekker uitgerust en het erg gezellig gehad.

Op dinsdag ging ik vol goede moed weer naar stage. Ik voelde me wel weer redelijk goed. Helaas was mijn begeleidster nog steeds ziek. Ze was het me vergeten te melden door de hoge koorts. Voor mij geen probleem, ik ben bij een andere geschiedenis docent gaan observeren.

Het is toch altijd weer heel erg leerzaam om de verschillen tussen docenten te zien. Deze docent geeft de bovenbouw les op onze school en staat meer college dan les te geven.

Hij verteld en geeft de hele les aantekeningen. Dit komt omdat de leerlingen op deze manier wel moeten opletten. Hij geeft ook geen huiswerk op want dat wordt erg slecht gemaakt hier en heeft dus weinig zin. Het is vaak alleen maar slecht voor de sfeer in de klas omdat je dan iedereen elke keer weer moet straffen. En je ziet dat de leerlingen de hele les goed opletten en dus alle stof meekrijgen. Het is ook rustig in de klas met een paar leerlingen die af en toe even kletsen.

Ook al zou mijn begeleidster er de hele week niet zijn, ik wilde deze kans aangrijpen om ook eens bij andere vakken te observeren.

Dus op woensdag heb ik bij het vak Frans meegelopen.
De klassen die Frans hadden heb ik zelf ook met geschiedenis dus dat was erg leuk. De meeste leerlingen waren verbaasd dat ik bij Frans zat maar vonden het wel erg leuk. Het duurde daarom altijd even voordat de les kon beginnen want er moesten natuurlijk eerst gesprekken gevoerd worden. Gelukkig kon de docent er wel om lachen dat ze totaal genegeerd werd door de leerlingen.

Wat mij het meeste is opgevallen in de twee dagen is het feit dat klassikaal lesgeven hier veel beter werkt dan zelfstandig werken. Op de opleiding worden we geoefend in het zelfstandig laten werken van de leerlingen. We zijn altijd druk met opdrachten verzinnen en het begeleiden. Maar nu heb ik gezien dat klassikaal lesgeven soms ook erg goed werkt en dat huiswerk ook niet alles is.

Ook heb ik gemerkt dat de voorzieningen hier een stuk minder zijn dan in Nederland. Er is één klas die eigenlijk te groot is voor het lokaal. Er zijn niet genoeg stoelen en banken, maar daar is helaas niks aan te doen. Er moeten eigenlijk nieuwe stoelen en banken komen, maar dat gaat nog niet snel gebeuren.

Op donderdag wilde ik bij de gymles gaan kijken. Dat is qua organisatie natuurlijk een hele ander soort les dan geschiedenis.
Helaas bleek dat ik toch nog niet helemaal beter was. Afgelopen donderdag en vrijdag toch nog maar weer thuis gebleven om uit te zieken.

Ik merk dat ik nog steeds af en toe een beetje last van mijn buik heb maar dat het wel beter gaat. Ik kan weer goed eten en ik blijf natuurlijk genoeg water drinken.

Ik heb er zin in om deze week weer lekker les te gaan geven!

• 31 Maart 2014 - 21:02

Joke:

dus het is niet alleen rozengeur en maneschijn op Curacao. gelukkig dat je weer opgeknapt bent .misschien een leuke tip voor de leraren in Nederland om weer eens ouderwets les te geven.
    ga je volgend weekeinde nog duiken? De caravan staat op de plek. via de whatts app een paar foto"s gezonden. Hier is het prachtig weer, de rest van de week ook nog 20 graden. Opa heeft vanavond gesjoeld en had topscore van 97 punten.

• 01 April 2014 - 08:02

Leis En Harrie:

Hoi Danielle,
    Dus ook daar kun je met dat mooie weer ziek zijn.Ik ben nog steeds aan het klungelen met mijn oogleden.Eerst liet bij het ene oog de hechting los en van de week mochten de hechtingen er echt uit maar toen ging zaterdag,4dg.na het verwijderen van de hechtingen de andere kant weer open.Weer na de E.H.B.O.toen mocht het niet meer gehecht worden moesten er pleisters op nadat het eerst schoongemaakt is. En maandag weer naar mijn eigen specialist die heeft me nu zalf voorgeschreven waarvan het dicht moet treken zonder dat het gaat infecteren.
    Verder hebben we hier nu ook mooi weer ,overal staan de caravans al weer klaar om te vertrekken.
    Ik zou zeggen genieten maar en tot de volgende keer .

Groetjes uut wenters

• 01 April 2014 - 09:07

Kees-Jan:

Hoi,
    Goed dat je meteen wat anders weet te doen wanneer de afspraken anders zijn dan verwacht. Heb je eigenlijk al een lesje over Nederland gehouden? Gaat het dan over geschiedenis of juist over iets anders.
    Veel plezier en niet meer ziek worden: zonde van de tijd! ;-)
    Kees-Jan

• 03 April 2014 - 01:41

Jan En Hermien:

Hoy Danielle, deze keer een wat minder leuke ervaring ziek zijn in curacao, maar ja dat hoort er ook bij, maar ik hoorde van je moeder dat het al weer wat beter gaat, anders lekker laten verwennen sinaasappels laten persen, enz. wij zijn hier druk met de voorbereiding voor een vakantie naar zeeland verheugen ons er erg op,vanmiddag afgesproken om met rikie naar de camping van je ouders te gaan leuk he???De Gr. van Jan en Hermien uit een zomers Winterswijk.

• 03 April 2014 - 14:13

Corien Vuurman:

Dag Danielle,

Goed te lezen dat je weer bent hersteld.
    Ga je binnenkort ook lesgeven?
    Succes met alle werkzaamheden en niet meer ziek worden hoor!

Vriendelijke groet,

Corien Vuurman

• 03 April 2014 - 20:38

Rikie De Vries :

Hallo Danielle ik was al bang dat mijn mailgedoe kapot was maar gelukkig hebben we weer een leuk verslag van je ontvangen. Alleen even iets minder dat je ziek was. Maar verandering van land en anders eten, vergeet niet heel ander klimaat kan allemaal meespelen. Maar ik lees wel je bent je op allerlei lessen aan het orienteren. Het wordt weer kaal in de buurt alle caravans weer bij huis weg, maar het is hier ook prachtig weer om te genieten van de vakantie. Nou hou je haaks en geniet van het strand en van alles er omheen.Groetjes Rikie.

• 12 April 2014 - 08:58

Mrs Vera:

Olá minha filha eu disse a você que eu vou ajudá-lo .. Por que você está terminando-lo agora? Temos ido longe demais sobre isso e eu disse que estou pronto para ajudá-lo com o pagamento do imposto eu vou ajudá-lo a 100 dólares para que você trazer 80 dólares .. eu teria usado todo o meu dinheiro para pagar o imposto, mas você sabe que o seu dinheiro tem de ser envolver para que ele possa trabalhar para você .. Então, minha filha eu vou ajudá-lo com 100, enquanto você ganha 80 dólares. Será que ser ok por você?? Você deve estar certo de que quando você receber essa parcela tudo será melhor para você e seu amor vai voltar para você .. Eu odeio ver uma boa garota como você sofre, então eu prometi fazer o meu melhor para ajudá-lo. Traga .. 80 dólares enquanto eu ajudá-lo com 100 dólares para que possamos levar o dinheiro para a DHL, a pagar o imposto e seu pacote pode ser entregue a você com segurança .. Responder a minha filha para que possamos saber como fazer isso de uma vez para tudo .. você é abençoado ....