Laatste weekjes school en vakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu Laatste weekjes school en vakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu

Laatste weekjes school en vakantie

Door: Daniëlle Leurdijk

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

22 April 2014 | Curaçao, Willemstad

Beste lezers, aller eerst mijn excuses voor het late verslag. Het is al meer dan twee weken geleden, maar het heeft een reden dat het zo lang geduurd heeft!

Ik heb namelijk heel veel leuke dingen gedaan en die wil ik in één verslag met jullie delen.

Ik begin met hoe het op stage is gegaan. Er was nog 1.5 week school te gaan voor de vakantie en daarin moest nog wel aardig wat gebeuren.
Ik geef nu in vier dagen tijd 8 lessen in de week. Twee klassen heb ik 3 lesuren in de week en dat lijkt veel voor geschiedenis. Toch moesten we erg hard doorwerken om de stof van de toets, die gepland stond voor de vakantie, af te krijgen. Bij twee klassen is dit gelukt en heeft de toets doorgang kunnen vinden, bij één klas kwam er helaas nog een beroepenmarkt tussendoor dus de toets gingen we niet meer redden.

De toetsen voor de havo en vwo klassen heb ik zelf gemaakt, afgenomen, nagekeken en geëvalueerd.
Het viel me op dat het niveau van de toets goed was ook al zei mijn begeleidster dat de toetsen misschien wat moeilijk zouden zijn. Uit de cijfers bleek dat de leerlingen het allemaal wel gesnapt hebben.

Het grootste leermoment was toen ik een leerling betrapte op afkijken. De leerlingen die klaar waren mochten van mij gaan omdat ze na het uur klaar waren met school. Ik had de leerlingen gezegd weg te gaan van het lokaal. Een leerling bleef echter voor het lokaal staan en wilde een andere leerling antwoorden voorzeggen. Ik wist echter dat deze leerling er helemaal niet op zat te wachten. Hij had me namelijk al eerder gezegd niet te hebben geleerd omdat hij druk was met een ander vak en dat hij verwachte een dikke onvoldoende te halen.
In overleg met mijn SPD heb ik daarom de leerling die stond voor te zeggen een 1 te geven en van de andere leerling de toets gewoon na te kijken. Hij had een 3.7.
Door dit moment heb ik geleerd dat ik leerlingen maar wat strenger moet aanpakken en laat ik ze niet zomaar meer weggaan.

Een minder leuke gebeurtenis was dat mijn begeleidster op de dinsdag voor de vakantie een aanrijding heeft gehad.
Op dinsdag ochtend was ze het eerste uur niet op school. Zij zou dat uur lesgeven dus het was raar dat ze er niet was. Ik heb toen de les maar overgenomen en daarna mijn drie uren gedraaid. Wat bleek, ze was met haar auto tegen het hek voor haar huis aangereden en kon daardoor niet op school komen die ochtend, in de middag kwam ze gewoon naar school. Gelukkig was er verder niks aan de hand en ze vond het fijn dat ik haar klas had overgenomen.
Woensdag zou de laatste dag zijn voor de vakantie en we zouden maar 4 lesuren hebben. Op dinsdagavond kreeg ik echter een bericht van haar dat ze van achter was aangereden door een andere auto. Ze zou voor de zekerheid naar de dokter gaan de volgende ochtend. Dit betekend op Curaçao dat je vroeg aan de beurt bent als je vroeg in de ochtend gaat, lees je hoeft maar 3 uur te wachten.
Ze zou de lessen op woensdag dus zeker niet kunnen doen maar omdat het dezelfde klassen zijn als die ik heb, havo 3, nam ik ze wel over zodat alles voor de vakantie was afgerond. Zo gezegd zo gedaan. De dag vloog voorbij en om 10.30 ging ik lekker naar huis. HET WAS VAKANTIE!

En de vakantie begint heel goed. Er is een vriend van Lex en Leon hier op vakantie voor een weekje dus we gaan lekker veel leuke dingen doen.

Maar eerst zal ik nog wat vertellen over mijn duikcursus. Die heb ik met goed gevolg afgelegd dus mijn brevet is binnen! Op het theorie gedeelte maar 4 foutjes op 50 vragen en de praktijk (het duiken zelf) was echt helemaal geweldig.
Het enige niet leuke was het feit dat Shauni niet kon duiken omdat ze last bleef houden van haar oren. Ik heb de cursus daarom alleen afgemaakt. Het duiken is echt een droom die uitkomt. Je 'vliegt' als het ware over de leefwereld van de waterdieren. Je kunt ze bijna aanraken zo dicht bij ben je bij alle mooie vissen. Ik heb zelfs nog een kleine octopus en een zeepaardje gezien. Ook de gevaarlijke lion- of scorpionfisch heb ik nog gezien. Zulke mooie dieren die je zoveel pijn kunnen doen als ze je prikken/bijten.
Ook ben ik nog een moreen, een soort groot zeemonster, tegengekomen. Ze verschuilen zich tussen de rotsen en doen niks maar ze zien er gevaarlijk uit en deze was wel meer dan een meter groot. Verder kan ik het duiken eigenlijk niet beschrijven, het is een ervaring die je zelf moet gaan ervaren.

Op de laatste woensdag voor de vakantie heb ik mijn brevet gehaald en dat moest natuurlijk gevierd worden met een strandfeest. Hier kwam ik Shauni toevallig ook nog weer tegen.

Nu ga ik verder met mijn belevenissen die ik tot nu toe heb meegemaakt deze vakantie.

Op goede vrijdag wilden we eigenlijk de Christoffel berg nog een keer beklimmen. Deze was helaas gesloten dus toen zijn we naar Grote en Kleine Knip geweest. Twee stranden met heel erg mooi water. Ook zijn we naar Boca Tabla geweest. Hier is de zee rond Curaçao op zijn wildst. Hier kun je de kracht van het water pas goed aanschouwen.
Omdat we al om 06.15 waren opgestaan waren we al vroeg klaar en gingen we naar huis.
Tim wilde eigenlijk nog met dolfijnen zwemmen deze vakantie dus gingen we kijken of we er nog terecht konden voor vandaag of voor dinsdag. Tim kon al meteen terecht en ik wilde ook heel graag met dolfijnen zwemmen dus ben ik met hem meegegaan. Wat je dan wel krijgt is dat ze denken dat je als stel gaat en dat levert ongemakkelijk momenten op. Zo moeten de mensen die daar werken vragen of je als vrouw niet zwanger bent. Het is wel een beetje raar als ze tijdens het stellen van die vraag ook nadrukkelijk naar Tim kijken.
Maar verder was het echt super. Wij waren met 6 personen in een groep en we hadden twee dolfijnen. Je kon de dolfijnen aaien en me ze mee zwemmen, de huis van een dolfijn lijkt een beetje op rubber het is heel glad. Ook deed je nog trucjes met de dolfijnen en werd je door ze voortgetrokken. De tijd was echt veel te snel voorbij. Maar wat een ervaring ook weer!

Op zaterdag zijn we naar een strandfeest gegaan op Kokomo Beach. Het was echt heel leuk. We zijn echter wel om 20.45 richting huis gegaan want op zondag zijn we naar Klein Curaçao geweest! Hier heb je het mooiste water gecombineerd met het mooiste strand!
We gingen met de boot, zo'n 2 uur varen. De heenweg was een hel. Je moet dan namelijk tegen de golven in varen dus de boot gaat heeeel erg op en neer. Dit resulteerde in een kotsfestijn van 12 personen die allemaal hun ontbijt over de reling aan het gooien waren. Gelukkig was niemand van ons 4 zo ziek.
Maar het was het allemaal waard! Klein Curaçao is echt een paradijs eiland. Er staat een hele oude vuurtoren en er ligt een wrak. Daar zijn we in de ochtend meteen heen gegaan anders wordt het te warm. Daarna zijn we nog voor de lunch gaan snorkelen. Je kunt namelijk zeeschildpadden zien op Klein Curaçao. En wij waren de geluksvogels die meteen een hele show kregen van een schildpad. We konden er minutenlang boven en naast zwemmen. Wat een geweldig mooi beest is het toch! Daarna konden we zelfs nog zien hoe de schildpad naar adem ging happen aan de oppervlakte. Ook dat is al een ervaring om te zien. Hoe de schildpad langzaam naar boven zwemt en dan een paar keer naar adem hapt. Daarna zwom hij weer weg zoals je alleen ziet in een documentaire. Zo langzaam weer naar de diepte van de zee. Na dit spektakel was het tijd voor de lunch, een lekkere barbecue. Hier kwamen we erachter dat een vrouw was gebeten door de giftige scorpionfisch. Ze had enorm veel pijn en die pijn houdt tot wel 10 uur aan. We hadden dus de kans dat als het slechter met haar ging we eerder weg zouden gaan. Het ging echter zoveel slechter dat ze werd opgehaald door een helikopter en naar het ziekenhuis moest.
Wij zijn nog tot het einde gebleven en hadden een fantastische dag, mede door de open bar in de middag. De terugweg was juist heel relaxt. Je kon lekker liggen en drinken. En we zeilden helaas al weer veel te snel naar huis. Maar wat hebben we een geweldige dag gehad. Misschien dat we nog een keertje gaan in de laatste week van ons verblijf hier.

Op maandag heb ik samen met Lex en Tim de Christoffel berg voor de tweede keer beklommen. We hadden regen en wind. Tegen het zweten wel lekker, maar voor het klimmen gevaarlijk. De rotsen waren erg glad geworden. Maar de tocht was het weer waard hoor. Wat een uitzicht! Daarna lekker uitgerust op het strand en toen lekker thuis in de middag slapen. We waren alle drie erg moe. In de avond lekker uiteten geweest voor Tim's laatste avond(maal) alweer. Vandaag gaan we nog even naar Punda wat winkelen en nog even naar het strand om dan Tim om 16.00 weer richting vliegveld te brengen.

Zo dat was een heel lang verhaal. De foto's zal ik later nog toevoegen! Ik ga nu eerst naar Punda!
De groetjes aan iedereen en hopelijk hebben jullie allemaal net zulke mooie Paasdagen gehad als ik!

  • 22 April 2014 - 17:25

    Jan:

    Hallo Dani,

    Weer een prachtig mooi verhaal.
    Denk dat we toch maar een keer mee moeten met jou.
    Zie de foto's tegemoet.

  • 23 April 2014 - 13:52

    Leis En Harrie:

    Hoi Danielle,
    Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je duikbrevet.Je bent gegaan voor je stage en daar zul je heus wel het nodige voor moeten doen,en wat ik daar van lees zit dat wel goed maar wat je allemaal verder nog aan het doen bent en gedaan hebt is toch geweldig, dat zijn ervaringen die neemt je niemand meer af.Verder een compliment voor de stukken die je ons elke keer weer stuurt je maakt er mooie verhalen van.Dank je wel en nog een fijne tijd.

    Groetjes
    Harrie en Leis

  • 23 April 2014 - 19:33

    Rikie De Vries:

    Hoi Danielle gefeliciteerd met je duikbrevet. O wat zal dat mooi zijn onder water ik heb al genoten van je foto's. Volgens mij geniet jij zelf ook. We moeten maar een keer met jou op excursiereis ik zal vast wat extra AOW aanvragen .Geniet erg van jou stage en vind het geweldig van jou omdat iedere keer weer voor ons te doen. Ik wens je verder nog een succesvol en genietende stagetijd. Tothet volgende bericht. Rikie

  • 23 April 2014 - 21:24

    Hermien En Jan Beijers:

    Hoi Daniëlle,

    Nou de Pasen hebben wij op een camping in een zonnig Zeeland doorgebracht, en dat was geen straf. We zijn net weer terug. Als ik jou enthousiaste verhalen lees en de mooie foto's zie, wordt ik jaloers op je. Heb in verleden ook enkele duikpogingen ondernomen o.a. op Canarische eilanden, maar dat was geen succes.
    Overigens nog van harte gefeliciteerd met behalen van het duikbrevet. Nog veel werk- en vrijetijdplezier.

    Groeten
    Hermien en Jan

  • 07 Mei 2014 - 13:21

    Sandra :

    Hoi Danielle,

    sorry voor mijn late reactie, maar ik krijg je iedere keer als spam binnen, dus heb ik het niet zo snel in de gaten als je weer een nieuw verslag hebt gemaakt. Bovendien zijn we zelf erg druk geweest met onze gang en wc te vernieuwen. Gelukkig is dit op het plafond na, helemaal klaar. Ik vond het leuk te lezen dat je jouw duikbrevet hebt gehaald. Huub en ik hebben dat jaren geleden gehaald op Malta en zoals je al zei, je moet het zelf ervaren, want het is niet te beschrijven hoe het is om zover onder water te zwemmen met zoveel vissen en kleuren en indrukken om je heen. Nou ik wens je nog veel plezier. Misschien nog een keer duiken in de vakantie.

    Groetjes Sandra

  • 18 Mei 2014 - 12:18

    Ria En Reinhold:

    Hoi Danielle ,
    Fijn dat alles zo goed verloopt. Onze jaloezie is iets minder geworden want wij hebben nu ook schitterend weer. De langste tijd zit er al op voor jou, je kunt al centimeters beginnen te knippen. Maar daar wil je misschien nog niet aan denken. Geniet lekker verder!
    Groetjes van ons.

  • 21 Juni 2014 - 12:38

    Reinhold Nuebel:

    Ik ben alleen maar maar jaloers .haha.

    Groeten Reinhold

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Welkom op mijn profiel! Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 16467

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Stage Curaçao!

Landen bezocht: