De laatste les dagen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu De laatste les dagen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daniëlle Leurdijk - WaarBenJij.nu

De laatste les dagen

Door: Daniëlle Leurdijk

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

20 Mei 2014 | Curaçao, Willemstad

Zo, hier maar weer een nieuw verslag vanaf dushi Korsou!

De laatste les dagen zitten er voor mij nu alweer op. Vandaag (20 mei) is de proefwerk week begonnen.

De laatste 2 weken stonden in het teken van het hoofdstuk dekolonisatie. Ook al is Curaçao een voormalig kolonie van Nederland geweest, voor veel leerlingen is dit hoofdstuk het lastigste van het jaar. Dit komt doordat het hoofdstuk eigenlijk alleen de kolonies in Azië en Afrika behandeld. Sommige leerlingen hebben geen idee van deze twee continenten. Sommigen van hen denken dat Afrika één land is.

Het was dus een behoorlijke uitdaging om voor sommige leerlingen dit hoofdstuk begrijpelijk te maken. Daarbij was het natuurlijk extra lastig omdat het hele hoofdstuk in twee weken gedaan moest worden. Dit is eigenlijk te weinig tijd.

Sommige klassen hebben daarom niet het hele hoofdstuk af, maar dat is dan maar zo hier op Curaçao. Daar gaan we niet moeilijk over doen!

De laatste lesdagen waren een beetje rare dagen. Je had soms maar klassen met 12 leerlingen omdat de rest maar alvast gingen leren voor de proefwerk week. En eigenlijk kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen. De havo 3 klassen bijvoorbeeld hebben 7 dagen lang elke dag 2 proefwerken. Ik zou het zelf ook erg veel vinden.

Het is nu niet zo dat ik de leerlingen niet meer zie. Ik zie ze met het surveilleren nog af en toe en met het bespreken van de toetsen zie ik ze ook nog. Toch zeiden leerlingen dat ze me wel gingen missen en vroegen ze of ze me nog wel zouden zien voordat ik weg ging, terug naar Nederland?
Hoe kort ik ze eigenlijk maar les gegeven heb, je gaat je toch aan de kinderen hechten. Dat komt denk ik ook doordat de leerlingen hier anders met de docenten omgaan dan de leerlingen in Nederland dat doen.
Het is toch een 'klein' eiland en je komt elkaar overal tegen. Dat zorgt ook voor een andere band op school. Deze is sterker en gaat niet alleen over school.

De laatste lesdag was dus maandag een feit en was eigenlijk een dag zonder echte lessen. Het waren afrondingslessen en dus was er veel tijd om nog even ontspannen met de leerlingen te kletsen of armpje te drukken.
Bij de Vwo 3 klas heb ik toen de les over Nederland gegeven die ik moet doen voor mijn minor internationalisering.
Voor deze kinderen een beetje onnodig want ze weten best veel over Nederland.
Toch kwamen er nog wel leuke vragen over de studentensteden in Nederland en of er net zoveel fastfood ketens zijn als op Curaçao.( Het antwoord is nee!) En zelfs nog wat geschiedenis vragen.
Ook kwamen er natuurlijk de grappige vragen: Hoe oud bent u? Met als vervolgvraag: Bent u nog single.
Hierop moest ik zelf en de klas nogal lachen. De leerlingen daarop maar verteld dat ze toch iets te jong zijn voor mij om mee te daten.

Toen was het toch echt tijd om ze succes te wensen met alle toetsten. Veel leerlingen zeiden: Jammer dat u weggaat juf!
Aan dat juf moest ik in het begin nogal wennen, een beetje basisschool bij ons in Nederland. Maar nu ben ik er helemaal aan gewend en is het tijd om weg te gaan.

Vandaag begon dus de toetsweek. Vandaag had ik een rustige dag. Ik had een havo 4 klas en een vwo 5 klas waar ik moest surveilleren. In beide klassen zaten maar 14 leerlingen. Dat was mooi want dan kon ik ze mooi ver uit elkaar zetten. Dus na 2 keer 1.5 uur surveilleren was ik klaar vandaag. Ik begon om 10.00 uur en was om 13.30 klaar. Mooi de tijd dus om dit verslag te typen.

In mijn vrije tijd ga ik natuurlijk nog lekker naar het strand of vrienden opzoeken om samen voetbal te kijken of te gaan lunchen.
Ook uitgaan hoort er natuurlijk bij! Zeker als mijn huisgenoot Leon als dj mag draaien op het leukste strandfeest van Curaçao!

Op 3 juni heb ik mijn laatste dagje en dan is het tijd voor 3 weken vakantie!
Nu maar eens gaan bedenken wat we dan allemaal nog kunnen gaan doen!

Groetjes aan iedereen en tot de volgende keer maar weer ;)

  • 21 Mei 2014 - 07:41

    Harrie En Leis:

    Danielle,

    Wat een goed verslag heb jij weer gemaakt ,maar dat is aan jouw wel toevertrouwd.Nog even werken en dan nog wat nagenieten en dan zit het er al weer op.We wensen je nog een fijne tijd toe.

    een toeten vol groeten.
    Harrie en Leis

  • 21 Mei 2014 - 08:37

    Milou:

    Hey Daniëlle,

    wat gaat de tijd toch snel. Nu alweer bijna terug naar Nederland. Ik heb erg genoten van al je verhalen! Geniet van je 3 weken vakantie straks!

    Liefs xx

  • 21 Mei 2014 - 09:15

    Corien Vuurman:

    Dag Danielle,

    Leuk te lezen dat alles zo goed verloopt.
    Geniet van je vakantie, je hebt het verdiend!
    We spreken elkaar weer op de opleiding.

    Vriendelijke groet, Corien Vuurman

  • 21 Mei 2014 - 09:20

    Sandra:

    Hoi Danielle,

    Het eerste afscheid van de stageperiode is dus al begonnen. Gezien jouw verhalen, geen reden om spijt van te hebben. Een stageplek ergens op school in Nederland zou zoveel malen saaier zijn geweest. Ik wens je nog een fijne vakantie toe. Geniet ervan, want voor je het weet is het voorbij en moet je ook al afscheid van Curacao gaan nemen.
    Veel groetjes vanuit Winterswijk.
    Sandra

  • 21 Mei 2014 - 16:19

    Joke:

    Lekker genieten van je laatste weken en flink feesten nu het nog kan. Leuk dat de leerlingen je gaan missen. Dat is een goed teken denk ik. Het zal hier in Doetinchem wel weer heel anders gaan in september.Maar in ieder geval heb je een superleuke ervaring opgedaan die kunnen ze je niet meer afpakken. Misschien ga je ooit nog eens terug naar het relaxte leventje daar . Tot over een maandje in Winterswijk.
    groetjes Joke







  • 22 Mei 2014 - 09:51

    Kees-Jan:

    Gefeliciteerd met je leuke stage! Je klunt nu inderdaad van een vakantie gaan genieten, alhoewel ik vaak bij het lezen dacht, dat je al vakantie had: 3 maanden! ;-))
    Kees-Jan

  • 22 Mei 2014 - 22:28

    Rikie De Vries:

    Zo,zo dan komt de juf binnenkort alweer terug. Ga lekker eerst naar het strandfeest enga daarna nog lekker genieten en fuifen. De laatste weken nog dingetjes bekijken die je nog niet hebt gezien en genieten van de zon en de mooie stranden. Wat gaat de tijd toch vlug. Tot wederhoren liefs Rikie.

  • 25 Mei 2014 - 19:08

    Beijers J.A.:

    Niet te geloven dat je verblijf op Curaqao er haast weer opzit. Geniet nog maar lekker de laatste weken, echt vakantie houden. doen wij ook in oostenrijk op dit moment.
    Groetjes, Hermien en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Welkom op mijn profiel! Je kunt hier al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 16475

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Stage Curaçao!

Landen bezocht: